Πέμπτη 13 Οκτωβρίου 2011

Kάτω μισθοί, πάνω τιμές σε όλα!

- Nέες αυξήσεις στην αγορά ενώ αδειάζουν τα πορτοφόλια
- Πέντε πολυεθνικές ελέγχουν την ελληνική αγορά
- Οι ανατιμήσεις σε αριθμούς

     Από το… παράδοξο φαινόμενο της αύξησης του κόστους ζωής, συνοδεύεται η κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας! Την ώρα που οι Έλληνες γίνονται όλο και πιο φτωχοί, οι τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης αυξάνονται ραγδαία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.
     Σημαντικές αυξήσεις παρατηρούνται παρά την πρωτοφανή κρίση, σε είδη διατροφής και νοικοκυριού, μη αλκολούχα ποτά, υπηρεσίες επικοινωνίας, ένδυση και υπόδηση!
     Στον τομέα της στέγασης (ηλεκτρικό, πετρέλαιο κλπ.) η...


...αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι φθάνει το 8,3%!
     Η βασική αρχή της οικονομίας «μείωση της ζήτησης - πτώση των τιμών» δεν λειτουργεί στην ελληνική αγορά, όπως σχολιάζουν έγκυροι αναλυτές, αφού υπεισέρχονται τρίτοι παράγοντες: Το κράτος αυξάνει τις τιμές κυρίως μέσω της έμμεσης φορολογίας (ΦΠΑ, ειδικός φόρος στα καύσιμα). Οι όλες κι όλες πέντε πολυεθνικές εταιρείες που ελέγχουν το 90% της ελληνικής αγοράς δε λένε να μειώσουν τις τιμές χονδρικής χαρακτηρίζοντας την Ελλάδα ως «μικρό κομμάτι της πίτας» όπου δεν μπορούν να αναπτύξουν οικονομίες κλίμακος.
     Η απαίτηση μάλιστα των ξένων εταιρειών από τους Έλληνες πελάτες τους να πληρώνουν τοις μετρητοίς τα εμπορεύματα τους, αναμένεται να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά, αφού και πάλι «τη νύφη θα πληρώσει» ο πιο «αδύναμος κρίκος» που δεν είναι άλλος από τον Έλληνα καταναλωτή. Εκτός του κράτους και των πολυεθνικών εταιρειών είναι και οι τράπεζες που αύξησαν ραγδαία το κόστος του χρήματος.

Πολυεθνικές: «Είσαστε λίγοι!»
     Το φαινόμενο των αυξημένων τιμών ειδών λιανικής πώλησης στην Ελλάδα έναντι άλλων χωρών, δεν είναι σημερινό. Υπάρχουν ως γνωστό αποκλίσεις σε ποσοστά μέχρι και 60% μεταξύ των τιμών της ελληνικής και άλλων αγορών (π.χ. ιταλικής, ισπανικής) ακόμα και στα ράφια των ίδιων πολυκαταστημάτων που δραστηριοποιούνται σε πολλές χώρες του κόσμου. Για παράδειγμα το γάλα είναι πιο ακριβό στην Ελλάδα από ότι στην Ιταλία, έστω κι αν πωλείται από το ίδιο πολυκατάστημα.
     Σύμφωνα με επιχειρηματία που ασχολείται με τις εισαγωγές εμπορικών ειδών: «Οι πολυεθνικές εταιρείες μας λένε ότι στην Ελλάδα είμαστε λίγοι και δεν μπορούν να αναπτύξουν οικονομίες κλίμακος. Τις ίδιες τιμές θα κάνει μία πολυεθνική σε μία αγορά των 60 εκατ. ανθρώπων και σε μία αγορά των 10 εκατ. καταναλωτών όπως η Ελλάδα; Όχι βέβαια! Κι αυτός είναι ένας βασικός λόγος για τον οποίο στην Ελλάδα είναι όλα πιο ακριβά έναντι για παράδειγμα της Ιταλίας, της Τουρκίας, της Ισπανίας».
     Έγκυροι παράγοντες σχολιάζουν μάλιστα ότι 5-6 εταιρείες ελέγχουν το 90% της ελληνικής αγοράς. Κατά συνέπεια ορίζουν την τακτική τους έτσι όπως νομίζουν «κάτω από τη μύτη» της επιτροπής ανταγωνισμού.

Ανατιμήσεις λόγω επιτοκίων και φόρων
     Η άνοδος των επιτοκίων κατά τον τελευταίο χρόνο αποτέλεσε μία από τις πιο σημαντικές αιτίες των ανατιμήσεων. Το χρήμα κατέστη δύσκολο και ακριβό πράγμα που επίσης μετακύλησε στον «πιο αδύναμο κρίκο».
     Οι απανωτές αυξήσεις στα καύσιμα (μεταφορές, βιομηχανία, θέρμανση) και το ΦΠΑ που «μαζεύει» σχεδόν το ¼ του συνολικού τζίρου επιδείνωσαν την κατάσταση. Επιπλέον το σταμάτημα των πιστώσεων από τις ξένες εταιρείες προς τους Έλληνες εισαγωγείς, λόγω του ενδεχομένου κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας, αναμένεται να οδηγήσει σε μικρές ή μεγάλες ανατιμήσεις. Κι αυτό, διότι άλλα περιθώρια κέρδους είχαν στο παρελθόν οι ελληνικές εταιρείες έχοντας εξασφαλίσει εξάμηνες πιστώσεις από τους προμηθευτές τους (είναι μια μορφή δανείου) και άλλα σήμερα που πληρώνουν τοις μετρητοίς. Και η μείωση του περιθωρίου κέρδους, λίγο - πολύ θα «περάσει» στους καταναλωτές.

Οι ανατιμήσεις σε αριθμούς
     Από την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία ανακοινώθηκε νέα αύξηση κατά 3,1% στο Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το Σεπτέμβριο του 2011 έναντι του Σεπτεμβρίου του 2010.
     Η αύξηση αυτή προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
     1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
     α) Κατά 2,2% της ομάδας "Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, ζάχαρη - σοκολάτες - γλυκά - παγωτά, καφές, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα φρούτα νωπά και λαχανικά νωπά.
     β) Κατά 5,8% της ομάδας "Αλκοολούχα ποτά και καπνός", λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων.
     γ) Κατά 2,8% της ομάδας "Ένδυση και υπόδηση", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
     δ) Κατά 8,3% της ομάδας "Στέγαση", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
     ε) ατά 0,8% της ομάδας "Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
     στ) Κατά 4,8% της ομάδας "Μεταφορές", λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και των τιμών των αυτοκινήτων.
     ζ) Κατά 0,6% της ομάδας "Επικοινωνίες", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
     η) Κατά 2,9% της ομάδας "Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια", λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των εστιατορίων - ζαχαροπλαστείων - καφενείων - κυλικείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
     θ) Κατά 2,7% της ομάδας "Άλλα αγαθά και υπηρεσίες", λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των ειδών ατομικής φροντίδας.
     2. Από τις μειώσεις των δεικτών:
     α) Κατά 0,7% της ομάδας "Υγεία", λόγω μείωσης των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των νοσηλίων των ιδιωτικών κλινικών.
     β) Κατά 0,3% "Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες", λόγω μείωσης των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού - υπολογιστών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης- σχολικών ειδών και του πακέτου διακοπών.
     γ) Κατά 0,4% της ομάδας "Εκπαίδευση", λόγω μείωσης των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
     Παράλληλα, ο γενικός δείκτης τον Σεπτέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2011, παρουσίασε αύξηση 3,3% έναντι αύξησης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
     Ο Εναρμονισμένoς Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε 2,9% τον Σεπτέμβριο, από 1,4% τον Αύγουστο εφέτος και 5,7% τον Σεπτέμβριο 2010. Σε μηνιαία βάση, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός σημείωσε αύξηση 3,4% έναντι αύξησης 1,9% πέρυσι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο ΑΡΤΙΝΟΣ ΤΥΠΟΣ ευθύνεται μόνο για όσα γράφουν οι συντάκτες του.
Παρακαλούμε μην μας φέρνετε στη δύσκολη θέση να διαγράφουμε υβριστικά ή χυδαία σχόλια.